Ida Ekblad (Oslo, 1980) er en av de mest anerkjente samtidskunstnerne i sin generasjon. Hennes kunstneriske praksis omfatter hovedsakelig maleri og skulptur, men også performance, filmskaping og poesi. Arbeidene hennes er inspirert av en mengde kilder og man kan gjenkjenne historiske, subkulturelle og popkulturelle elementer. Årets verk fra Ekblad er en malt bronseskulptur, et arbeid som nylig ble vist ved kunstnernes mønstring ved Kunsthaus Zürich.

Ekblads monumentale bronseskulptur er håndmalt av kunstneren og er en fascinerende hybrid av hennes kunstneriske praksiser. Verket satt sammen som en skulpturell collage laget av ulike fragmenter fra kunstnerens malerier. På denne måten skaper Ekblad en fengslende visuell opplevelse med dynamiske, skiftende perspektiver, som har sine fjerne slektninger i legendariske skulpturer som Picassos Bust of Sylvette på Bleeker Street i New York, Dubuffets Monument with Standing Beast i Chicago eller Lichtensteins Brushstroke-skulpturer. Ekblads abstrakte komposisjon, frie håndtering av materialet og mesterlige fargebruk åpner et vell av muligheter for betrakteren til å assosiere egne visuelle erfaringer og minner.

Skulpturens strukturelle komposisjon refererer også til den kubistiske metoden med en puslespill-lignende sammensetning av elementer. Ekblad fornyer teknikken og skaper en multi-perspektiv syntese av sinn og hukommelse, innfall og tradisjon. Samtidig trekker Ekblad skulpturens materialitet i tvil. Fra avstand ser verket ut som et lett, nesten flytende objekt, men i realitet har det massiv tyngde ettersom det er laget av bronse og veier flere hundre kilo.

Som Ekblad uttaler: «Sinnet er bebodd av millioner av bruddstykker. Det er her kildematerialet mitt stammer fra; jeg bryter det ned og kaster og flytter det omkring, snur alt på vrangen, ruller det rundt. Selv om det kan være gamle, mugne minner eller referanser, søker jeg etter en ‘futurisme’ i det hele, enten det er tilstoppet av dystopiske Philip K Dickaktige mareritt eller bittersøte introspektive stemninger med lang etterglød. Jeg håper, i likhet med William Wordsworth, at mitt fremtidige sinn ’shall be a mansion for all lovely forms’*» (Ida Ekblad, Artist Statement, Et herskapshus for alle vakre former, 2018).

*Lines Written a Few Miles Above Tintern Abbey, 1798

Tekst: Peder Lund